måndag 23 januari 2012

Kan mammor och pappor vara lika viktiga tro?

I skrivande stund ligger en vän till mig på Östra och klämmer ut en liten knodd. Håller tummarna för att allt går alldeles, alldeles fantastiskt! För visst är det väl just alldeles, alldeles fantastiskt det här med att få barn? Njae…inte bara kanske…. Och det är okej. Det måste verkligen få vara okej. Att allt inte är fantastiskt menar jag. Även om man till slut blir den där mamman som man har gått och väntat på att bli. Att bli mamma är inte att bli en annan person, att sluta vara den man var innan och att helt plötsligt bara vara just Mamma. Att bli mamma är att bli förälder. Precis som det är att bli pappa. Att helt plötsligt ha ansvar för ett nytt litet människoliv. En ny liten varelse som är i ett totalt beroende av en själv. Vissa delar ansvaret med andra, medans vissa står ensamma. Trots att jag och min sambo Isak har delat ansvar har vi vid många tillfällen blivit bemötta som om det är jag i egenskap av mamma som har huvudansvaret.

Redan under graviditeten, innan det ens fanns ett barn ute i världen så förväntades jag vara den ansvarstagande mamman medans Isaks mest antogs vara där för syns skull. Vad gör det med blivande föräldrar? Oss gjorde det lessna och arga. Vid vissa besök bemödade sig barnmorskan knappats med en blick åt Isaks håll! Det ligger ju ett problem redan i namnet; Mödravårdscentralen. Ganska tydligt vilka som är välkomna där... Föräldravårdcentralen skulle väl vara mer passande i mina ögon. Även om fokus är på barnet, som ligger inuti den med livmoder, så handlar det ju inte bara om bärandet av barnet utan också om just det där väntandet och förberedandet på det enorma ansvar som komma skall. Ett ansvar som borde vara ligga lika tungt på föräldrarna oavsett kön.

I böcker om att få barn kan man i ”pappakapitlen” läsa att man som pappa får försöka acceptera att det kan dröja ett tag innan man får sex, men att det så småningom kommer… Är det verkligen här blivande pappors fokus ligger? Att den största oron man har att göra med när man ligger bredvid sin höggravida partner är inom hur snar framtid man kommer att få ligga?! Låter inte speciellt troligt i mina öron. Det låter snarare som en förlegad bild av en manlighet som inte kan förknippas med barn, omvårdnad, oro, närhet och andra ”kvinnliga” områden utan måste kopplas ihop med sex och handling.

Man hade ju hoppats att bemötandet skulle förändras sen när barnet väl va kommet och det va dags att gå över till Barnavårdscentralen (könsneutralt, yippiee!) istället, men näe, ingen skillnad. Eller jo skillnad va väl just det som det var. Skillnad på om du är mamma eller pappa (hur bemötandet är gentemot hbtq-människor med barn vågar jag inte ens tänka på!) Minns att jag frågade vår BVC-sköterska hur lång tid det tar innan jag skulle kunna amma efter att jag hade druckit en flaska vin. Hon svarade inte (!!). Jag tänkte att hon kanske inte hade hört och fortsatte berätta att jag skulle på fest och tänkte dricka en massa vin och ville veta ungefär när jag skulle kunna återuppta amningen dagen efter. Då tittade hon upp och frågade vem barnet skulle vara med (!?). Isak var alltså med vid detta tillfälle, men tanken att barnets pappa skulle kunna ta hand om honom föll henne tydligen inte in. För övrigt vägrade hon svara på frågan om när jag skulle kunna amma igen. Inget skuldpåläggande på mamman där inte! Nejdå.

Det var tydligt redan från dag ett att det var jag som var den huvudsakliga föräldern. Redan på BB ställde de skåpet där de tyckte att det skulle stå. Den första natten efter förlossningen när jag låg där utmattad och blodig med ett liten knytte vid bröstet så sov jag inte många minuter. Lille L ville nämligen amma precis hela tiden. Isak däremot sov rätt bra eftersom det var mina bröstvårtor och inte hans som L låg och snuttade på. Vi insåg ganska snart att det inte skulle vara hållbart att jag skulle ta all matning, så vi ringde på en sköterska för att höra lite om det här med flaskmatning. In kom en kvinna som INTE var uppdaterad. Istället för att uppmuntra att vi funderade kring hur vi skulle kunna dela mer jämställd på föräldraskapet i allmänhet och just nu matningen i synnerhet så lyfte hon fram alla problem hon kunde komma på. Exempelvis poängterade hon att det är så mycket lättare för en kvinna att hänga ut ett bröst och mata ungen om man jämför med en man som måste gå upp och värma en flaska i micron. Här går det ju inte att undvika att poängtera att det snarare är MYCKET lättare för en man (eller annan person) att gå upp och värma en flaska då och då än vad det är för en ammande människa att varannan timma ( i bästa fall) hänga ut sina såriga bröstvårtor till en glupsk bebis. Vidare påpekade sköterskan att det kan bli så mycket strul med amningen och att det dessutom är så väääldigt viktigt med amning. Nånstans där slutade jag lyssna och tittade istället ner på mitt barn och låtsades som om hon inte stod där. Vi avvaktade sen tills amningen hade kommit igång tills vi kom fram till att jag kunde pumpa ur ett par mål varje dag så att även Isak kunde ge L mat. En utmärkt lösning i våra ögon!

Så vad är då kontentan av allt detta? Jo, det handlar väl helt enkelt om att våga lita till sig själva, även om bemötandet från omgivningen många gånger ställer sig frågande till om det verkligen är vettigt att ha ett jämställt föräldraskap. Det är många par som beskriver sig som jämställda, men som halkar dit när de väl skaffar barn. Det är som om alla normer och förväntningar slår till extra hårt när man väl står där på vingliga ben och ska vara förälder. Antar att det är då man tar till de där bilderna av Mamman med stort M och Pappan med stort P som man har i sitt lilla huvud. Bilder som många gånger är traditionella och där mammor och pappor tycks vara helt väsensskilda. Så visst finns det risk att man ramlar ner i det där traditionella diket. Men ge inte upp! Någonstans där längs vägkanten finns en grästuva som man får hugga tag i, sega sig upp ur diket, borsta av knäna och ta nya jämställda tag! Just do it!
/Malin

6 kommentarer:

  1. Ha, samma sak hände oss när vi frågade om det här med att pumpa och ge
    flaska. Barnmorskan började yra om att det kunde väl vara aktuellt nån enstaka gång, om jag ville gå på bio eller så...bio!? Vad sägs om att få sova mer än två timmar i sträck nån gång?
    Förresten fick du nån klarhet i det där med vinet och amningen nån gång? *fokuserar på det mest relevanta i din text*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bio? Hahaha, vad tänkte personen i fråga liksom!? Apropå det där med amingen så gjorde jag det stora misstaget att googla det hela och fastnade således på en mängd forum. INTE bra! Där lästa jag bland annat att det inte ansågs vara normalt att vilja göra någonting annat än just amma och glo på sin unge dygnet runt. Tror knappt det va ok att vilja sova. Bio vågar jag inte ens fundera på vad de hade sagt om. Så någon fakta gällande när det va ok att amma igen fick jag inte fram. Kommer inte ihåg exakt hur jag tänkte, men jag antar att jag började amma igen typ eftermiddagen efter fest eller så. Kommer ihåg att jag pumpade ut mjölk som stank white russian. Just den mjölken gav jag då inte...
      /Malin

      Radera
  2. Alltså, jag sitter här med uppspärrade ögon och blir faktiskt förvånad (och ännu mindre pepp på att skaffa barn än jag var innan). Är det såhär 2010-2012?? Skall man behöva ta det här? Är vårdpersonal så dåligt uppdaterade? Skall man inte få stöd som nybliven, ung förälder? På de här anekdoterna låter det i mina öron som att man skulle behöva stålsätta sig inför ett eventuellt föräldraskap, suck. Men väldigt fint att ni skriver om detta, lyfter frågan och upplyser oss andra :) Tack! /Emmelie

    SvaraRadera
  3. Hmmm, ja det är ju lite segt att vi kanske inte skriver så peppande alla gånger. Men det känns viktigt att vara ärlig och tyvärr så är det nog rätt illa ibland. Visst är det inte på samma sätt överallt och visst kan det vara enstaka fall som är så extremt dåliga i sitt bemötande. Vi kan ju bara skriva utifrån våra egna upplevelser, och de är ju inte världens bästa alla gånger. Och visst ska man inte behöva ta vad som helst. Är man förberedd så kan det nog bli lättare att säga ifrån och visa vad som är ok eller inte. För övrigt känns det väldigt aktuellt att vidareutbilda all personal (och typ alla övriga också för den delen) om frågor som rör kön, sexualitet osv osv osv osv Men håll ut! Det går ju ändå framåt! /Malin

    SvaraRadera
  4. Underbart skrivet. SÅ mkt liknande reaktioner jag varit med om det senaste året. Dock ej från varken BB eller BVC. Där var de superbra å hade verkligen en everything-goes-inställning till att vi ville delflaskmata från att E var 2-3 veckor. Vårt BVC har gett mkt knäppare bemötande i andra frågor men faktiskt inte just denna.

    Bra blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack!

      Skönt att ni fick ok bemötande på BB. Flaskmatning verkar ju annars va en rätt het potatis. Fint att det finns några ljus i mörkret i alla fall. Sen vi bytte BVC har det faktiskt oxå varit rätt ok, så jag ska inte bara negga. Men vissa grejer är ju svåra att glömma... /Malin

      Radera